• Nieuw orgel voor Andreaskapel

Nieuw orgel voor Andreaskapel

Nadat de Andreaskapel in 2015 weer in ere is hersteld, is de kapel nu helemaal compleet. Een onlangs verworven kabinetorgel ( een klein pijporgel) is geplaatst op het oksaal van de Andreaskapel, zodat er weer mooie klanken te horen kunnen zijn.
Het nieuwe verworven orgel komt uit de Broederenkerk in Deventer en is gebouwd in Schotland door de bekende orgelbouwer Mirrlees uit Glasgow. Het orgel stamt uit 1832 en dus nog ouder dan de kapel zelf. Niettemin lijken kapel en orgel voor elkaar gemaakt. De grootte van het orgel past precies en ook de klankkleur en volume lijken bij de bouw al zijn afgestemd op de grootte van de Andreaskapel. Kortom; We zijn dankbaar dat we zo’n muzikaal juweel in onze kapel hebben kunnen bemachtigen.
Die dankbaarheid wordt nog eens onderstreept op zondag 2 december. Op deze eerste zondag van de advent begint het nieuwe kerkelijke jaar en tevens een nieuw leven voor een oud orgel. Om 16:00 zal tijdens een korte bijeenkomst het orgel worden voorgesteld aan alle aanwezigen en zullen alle klanken hoorbaar zijn. Naast enkele muzikale momenten door de organisten Ger Dutmer en Vincent Snackers, zal er ook een gedicht worden voorgedragen en natuurlijk wordt het nieuwe orgel ingezegend door Z.E.H. Pastoor Broers. U bent allen van harte welkom!