• Actie kerkbalans ‘Mijn Kerk Inspireert’ Rekent dit jaar zeker op u

Actie kerkbalans ‘Mijn Kerk Inspireert’ Rekent dit jaar zeker op u

De financiële situatie van heel veel Limburgse parochies is uitermate zorgwekkend. Bijna 70% van de parochies schrijft inmiddels met rode cijfers. Ook onze parochie ervaart de terugloop van inkomsten sterk : in het afgelopen jaar zijn de kosten meer dan €10.000 hoger uitgevallen dan de inkomsten. Dus horen ook wij helaas tot de categorie van 70% en dat is erg jammer en maakt ons onrustig. Hoe lang kunnen wij zo nog doorgaan?

Uiteraard proberen wij op alle fronten de kosten te beperken, maar aan bepaalde zaken is niet te ontkomen. De belangrijkste en zwaarst op onze begroting drukkende kostenposten zijn o.a. het zorgen voor het levensonderhoud van onze priesters, het onderhouden en verzekeren van onze bezittingen en de betaling van de noodzakelijke energie van kerk, kapel en pastorie.

Het mag duidelijk zijn, dat er, door het interen van ons vermogen, op niet al te lange termijn onze parochie niet meer kan bestaan. Dat willen wij toch niet met z’n allen hier in Ophoven en Leyenbroek. Wij hebben in deze toch onze verantwoordelijkheid.

Reeds eerder hebben wij er melding van gemaakt, dat ook onze parochie door de Belastingdienst erkend is als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wie aan een ANBI (dus ook onze parochie) een gift doet, mag het bedrag aftrekken van de Inkomstenbelasting. Een ANBI die giften, legaten of erfenissen ontvangt, is vrijgesteld van schenk- en erfbelasting.

U als deelnemer aan Kerkbalans kunt v.w.b. uw bijdrage, los van de eventuele drempel bij uw aangifte IB, maximaal van de fiscale aftrek profiteren. Vroeger moest u dit in een notariële regeling laten vastleggen voor vijf jaar; nu kan dat met een te ondertekenen formulier dat via onze penningmeester te verkrijgen is. Wel blijft de eis van minimaal vijf jaar schenken. Toch hoeven die vijf jaar geen dwangbuis te zijn; u kunt in de overeenkomst een aantal zaken afdekken, zoals stoppen als u uw baan verliest of arbeidsongeschikt wordt. Periodieke schenkingen eindigen in ieder geval bij de dood van de schenker.

U zou zelfs kunnen overwegen om het gedeelte wat u door belastingaftrek terug krijgt helemaal of gedeeltelijk ook aan onze parochie te schenken. Zo krijgen wij een extraatje wat u niets hoeft te kosten. Wie weet is zo een schenkingsovereenkomst ook een idee voor U. In dat geval kunt U hiervoor contact opnemen met de penningmeester van ons kerkbestuur.

Van 17 tot en met 31 januari loopt landelijk de ACTIE KERKBALANS 2016.

Wij vragen u dit jaar met klem onze kerk niet in de steek te laten. Onze vraag van verleden jaar “wat is uw kerk u waard?” blijft ook de komende jaren een oprechte vraag.

Diverse vrijwilligers zijn regelmatig belangeloos voor onze parochie in de weer. Zij verrichten veel werkzaamheden waar wij anders beroepskrachten voor moesten inroepen. Het is meer dan terecht als wij als kerkbestuur de vrijwilligers in dit verhaal een plaats geven en hun allemaal dank zeggen voor hun betrokkenheid.

De trouwe deelnemers aan Kerkbalans bedanken wij van ganser harte. Diegenen, die in het verleden zijn afgevallen of nog niet hebben meegedaan, heten wij hartelijk welkom.

Betalingen kunt u doen via onze bankrekeningen:

voor parochianen van Leyenbroek        NL 50 INGB 000 105 42 86

t.n.v. Par.Christus Koning

voor parochianen van Ophoven             NL 70 INGB 000 104 03 46

t.n.v. Par.H.Antonius van Padua

Hartelijk dank allemaal voor uw bijdragen, want

MIJN KERK INSPIREERT

Het kerkbestuur